Saturday 14 February 2015

KAU SAHABAT HINGGA KE SYURGA

Assalamualaikum wht kepada pembaca semua.Sebelum baca lebih lanjut,sila puase----->
dan sila play lagu ni kat atsa ni dan seiringan buka lagu ini dan baca ya.Hari ini ana akan update mengenai "KAU SAHABAT HINGGA KE SYURGA". Setelah hampir 5 sem menetap belajar di Politenik ni, Akhirnya Allah beri jua sahabat-sahabat yang terbaik untuk ana. Mereka merupakan juga sahabat2 Rakan Pusat Islam. Haa kalau korang nak tahu, bukan sewaktu senang sahaja mereka mendampingi ana, malah ketika susah juga mereka selau menjadi tempat untuk ana meluahkan perasaan. Cinta kepada sahabat ini Inn Shaa Allah kerana Allah, Meraka selalu mengigatkan dan mengajarkan ana tentang Islam,Ad-din(Cara Hidup Islam),Syariat Islam dan Akhlak Islamiyyah.Lebih kurang sama dalam silybus usrah. Ana syg sangat sahabat2x ana ni.





Akhi fakhri attamimi

Ha yang Sahabat yang pertama ialah MUHAMAD FAKHRI ATTAMIMI BIN RAHIM, haaa dia ni Orang Kedah. Dia merupakan Mantan Pengerusi Rakan Pusat Islam(Rapi). Dan semasa zaman ana menjadi Pengerusi, dia banyak membantu ana dalam pelbagai aspek, bagaimana cara mengendalikan Program, formal x formal, keadaan Meeting,cara penyampaian meeting, Persiapan sebelum dan selepas program. Alhamdulillah Allah swt perkenankan Doa Ana semasa Sem 1 dulu, ana berdoa agar Allah pertemukan sahabat2x yang membawa kepada Redho Allah, membawa kepada Jalan yang benar.Fakhri ni juga merupakan pelajar atau digelar Anugrah Ketua Jabatan(AKJ) di JKM, sepanjang ana kenal dia, memang susah atau jarang nak nampak Fakhri membuat mungkar pd perintah Allah. Beliau pernah berkata pada ana, bahawa dia paling suka dalam Bab Usrah ialah "Amal Makruf Nahi Mungkar". Jadi, Alhamdulillah. Ana sendiri jarang nampak beliau melakukan perkara yang remeh temeh, perkara yang sia sia. seorang yang tepati masa. Ingat lagi kalau dia janji pukul 8am di Pusat Islam. Pukul 8 tepat lah dia datang, tapi kalau kami, 8,30am baru sampai. Astaghfurullah... hmmm.. apabila beristighfar, teringat dia kata, kalau kita sering 'ter' buat dosa, sama ada dosa kecil ataupun dosa besar, cepat2x lah kita beristighfar,cepat2x cantas dosa, seperti kita cantas dahan yang tak perlu, kalau nak cerita lagi, memang takkan habis cerita pasal Akhi Fakhri ni. Hebat Ciptaan Allah.Ana Harap Fakhri selalu buat yang terbaik dalam hidup, doakan ana jadi seorang kawan/anak/bapa atau mukmin sejati yang mampu mengawal diri,mnyebarkan Dakwah kepada diri,Keluara dan Masyarakat.Amin..






Eekram bilal

Sahabat yang kedua ialah MUHAMMAD EEKRAM BIN SHAHARUDIN. Haaa,dia ni orang kedah juga.. Dia ni dulu merupakan ajk Usrah dan sekarang dia, Allah tingkatkan darjat mnjadi Pengerusi Rakan Pusat Islam.heee, Ingat lagi masa eekram ni sem satu,saat mula2x bersua,masa tu pada minggu Suai Kenal(MSK), masa kat Pusat Islam selepas zuhur. Ana ditakdirkan untuk mengimamkan peserta msk, selepas solat zuhur ja,Eekram kata, nak jadi macam ana,nak jadi AJK Masjid mcm ana. Terharunya..Memang dari situ Allah nak buka mata hati ana untuk mencari pelapis utk RaPI. Alhamdulillah, pada semester berikutnya, Eekram telah menjadi Roomate Ana. Alhamdulillah.Semasa didalam bilik, cuma kami berdua sahaja yang tahu persahabatan kami, pergi P.Islam sama-sama. haaa, nak cerita nih,lupa pulak, Dia ni merupakan Tukang Azan ataupun Bilal di Pusat Islam PMS, Alhamdulillah, Beliau 5 waktu sehari semalam  menjaga azan dan solat berjemaah di Pusat Islam.Merdu sungguh suaranya hingga ramai yang bertanya kepada Ana,siapa yang azan di Pusat Islam, ana cakaplah Eekram Roomate ana. Ada satu masa, semasa Kem IMC, kedengaran satu alunan Zikir sebelum maghrib,dimana sahabat dari UniTEN tanya, nati nak zikir ni,seolah-olah minta bluetooth lagu ni, lepas tu ana kata, ni bukan kaset or pendrive, tp nilah Eekram, dia tengah Zikir dekat Mimbar sana. Maashaa Allah.
 
Dari Abu Hurairah, ia berkata, "Aku pernah mendengar Rasulullah bersabda, 'Seorang muadzin akan diampuni dosanya sejauh suaranya, dan setiap yang basah dan kering akan memintakan ampunan baginya. Yang melaksanakan shalat berjamaah, maka baginya akan ditulis dua puluh lima kebaikan dan dihapuskan dosa-dosanya di antara waktu shalat'. (H.R. Shahih Ibnu Majah)


Alhamdulillah, betapa besarnya Ganjaran yang menunggumu sahabat,EEkram ni sahabt yang selalu Bz dengan Assignment JRKV dia, tapi dia tetap luangkan masa kepada Robb nya untuk menunaikan kwajipan secara berjemaah. hari2x dia tidur lambat, bahkan, tidak tidur selama 3 hari adalah perkara biasa baginya.Baru-baru ini, beliau telah 'Ter' Bertanding dalam PRK dimana, beliau yelah memenangi bagi kerusi calon umum, ikutkan memang lah dia yang menjadi YDP, tapi apakan daya, beliau lebih komitmen dalam RaPI. Beliau hanya memegang Jawatan sbagai pengerusi kelab ja, sebab dia dah sadar, bahwa jawatan itu satu Fitnah jika silap menggunnkannnya. Kalau nak diceritakan pasal Eekram ni manang takkan Habis, sama mcm Fakhri kat atas.hehe.








HAFIZ JEBAT



Haa Sahabat yang ke tiga ialah KHAIRUL HAFIZ BIN KALIM, haa, dia ni merupakan seorang yang suka mendengar cerita, dan pandai membodek. Masa first kenal dia, time tu minggu MSK, kedengaran alunan Azan yang mendayu-dayu di Subuh hari, dan selepas azan, dia terus bersama En.Azrin. Ana ingatkan dia ni Staff baru di Poli, tapi rupanya pelajar semester satu yang baru masuk. Dengan keadaan mukanya yang matured, takkanlah uur dia 18, mustahil, terusik pemikiran bertanyakan umur. Rupa2x nya, beliau sedah mendapat didikan Politeknik Sebelum ini, jadi tidak hairanlah jika beliau tetap senyum dan tabah mengharungi Zaman hijrahnya. Masa dia semester satu, ana dan Fakri meletakkan hafiz sebagai Timb. Pengerusi membantu Eekram dalam RaPI. Alhamdulillah, sampai sekarang, Hubungan antara Hafiz dan Eekram ibarat kuku dan isi, tgn kiri terluka, tangan kanan terasa sakitnya.Dia pernah memasuki bakat Pencetus Ummah baru-baru ini, Alhamdulillah dia melepasi saingan ke -4 dimana apabila lepas hingga sangan ke 5, sudah muncul dikaca Tv.
Tapi apakan daya, Kita hanya Mampu merancang, Allah SWT yang menentukan. Memang pelbagai cabaran yg Hafiz tempuhi, antaranya, di fitnahnya, di umpatnya.
Malah beliau tetap bersyukur dengan pelnagai onak ujian untukknya. Dan kini, berkat hasil ketabahannya, Allah meningkatkan darjatnya dan sekarang menjadi Yg Di Pertua Majlis Perwakilan Pelajar 2015. Berkerjasama dengan Ekkram dalam membimbingi jemaah masing masing.





Nazrin al fahmu 

Haa sahabat terbaik yang seterusnya ialah MOHAMAD NAZRIN BIN ABDUL MUTALIB, Beliau merupakan pelajar JTMK Netwok dimana Nazrin ni sahabat a.k.a Roomate terbaik skali. Den duduk bilik dia duduk bilik, den pi P.I dai pi P.Islam.Den tak kluaq bandar dia x kluaq andar. hehe. Masa roomate dengan dia, pelbagai cabaran suka duka kami bersama. Tambahan lagi, Allah permudahkan segala urusan ana bersama nazrin. mana tak untung nya, dia bawa kereta, dia bawa Water Heater, dia bawa iron,dia bawa macam2 lagi. hehe. kalau nak ikutkan, naik Bus ke bandar Muadzam tu, boleh hitung guna jari. Sebab kami ke bandar naik kreta ja.heheh. Nazrin ni juga sahabat untuk ana luahkan perasaan, kadang-kadang dia faham, kadang-kadang dia tak faham hehee.
gurau2 Naz. Dalam sebuah hadis 40

Daripada Abu Hurairah r.a. daripada Nabi SAW, Baginda telah bersabda:
Barangsiapa yang melepaskan seorang mukmin daripada satu kesusahan daripada kesusahan-kesusahan dunia, nescaya Allah akan melepaskannya daripada satu kesusahan daripada kesusahan-kesusahan Qiamat. Barangsiapa yang mempermudahkan bagi orang susah, nescaya Allah akan mempermudahkan baginya di dunia dan di akhirat. Barangsiapa yang menutup ke’aiban seorang muslim, nescaya Allah akan menutup ke’aibannya di dunia dan akhirat. Allah sentiasa bersedia menolong hambaNya selagi mana dia suka menolong saudaranya.

Kepada sahabat-sahabat yang lain, ana juga sayang antum semua, sebab masa mencemburui. Takkan nak update sorang-sorangkan. hehe. Nak bagi tahu ni, Walau pelbagai rintangan dan cabaran, hadapilah, jgn lari dari masalah, tunaikan amanah, jaga solat kita, selalu bersangka baik dengan perancangan Allah SWT.Solat dimana Azan di azankan, jaga Ikhtilat, jaga percakapan, jaga mata, jaga diri, jaga keluarga, jaga islam, Jaga maruah Islam, jaga nama baik RAKAN PUSAT ISLAM, tegakkan Syariat Allah, Benarkan apa yang benar, Jihat kerana Allah, Sanggup kehilangan anggota badan/nyawa dan harta utk Islam, Lakukan apa yang kamu kata.



 
 





"BIAR KITA MATI KERANA ISLAM, JANGAN ISLAM MATI KERANA KITA"



2 comments:

  1. Catatan dari hati ya Sahabat...
    Subhanallah, puitis sungguh ayat yang digunakan tetapi macam banyak sngat typo tue.... haha,
    Congratez wey sbb kw dapat hidup dalam cara yang betol dekat poli tue...
    aq taw kw memg sentiasa hebat... haha, Good Luck =)

    ReplyDelete
  2. Terima Kasih Sahabat Shafiq, Tak sempat nk update pasal kita. Yaa, Shafiq antara kisah paling mearik disebalik blog ini dan biarlah keteguhan persahabatan kita yg menjelaskannya di akhirat kelak.

    ReplyDelete